Du kan marknadsföra dig på många olika sätt. Dels kan du använda betald marknadsföring, eller organisk marknadsföring. Personligen gillar jag gratis marknadsföring (organisk) bäst.
I den här guiden kommer du få lära dig grunderna om marknadsföring och synlighet på nätet.
Jag vill lära dig grunderna för att lyckas med din marknadsföring och synlighet på nätet. Oavsett om du driver små företag eller om du vill bli en influencer.
Genom att läsa denna guide kommer du få veta hur du kan utveckla dina kunskaper inom marknadsföring som får dig eller ditt företag att växa!
Men innan vi går in på djupet om hur du marknadsför dig och ditt företag så vill jag ställa dig en fråga…
Vad betyder ordet ‘Marknadsföring’ för dig?
- Tänker du på en irriterande telefonförsäljare?
- Tänker du på jobbiga mailutskick från näthandeln du nyss shoppat på?
- Tänker du på reklamkampanjer i tunnelbanan?
- Tänker du på TV-reklam?
- Tänker du på Google-annonserna längst upp i sökresultatet?
- Tänker du på affischerna på busshållsplatsen?
- Tänker du på “Skip Ad”-annonserna innan en YouTube-video?
Rätt! Alla exempel som jag nyss nämnde är olika exempel på marknadsföring.
För vissa människor kan marknadsföring väcka tankar kring skräppost eller irriterande telefonförsäljare. Men marknadsföring behöver inte vara något irriterande och dåligt. Faktum är att marknadsföring kan vara ett mycket kraftfullt verktyg när det används på rätt sätt.
Personligen har jag använt mig utav digital marknadsföring med hjälp utav SEO ända sedan dag 1 då jag startade min första blogg, som idag är den huvudsakliga anledningen till att jag kan leva och försörja mig genom min expertis inom marknadsföring.
Vad är marknadsföring?
Enligt WikiPedia så är marknadsföring “de aktiviteter ett företag utför för att fånga kunders och potentiella kunders intresse för företagets erbjudande”
Med andra ord: marknadsföring är vad du gör för att göra människor medvetna om din produkt eller tjänst och få dem intresserade av att köpa den.
Det finns många olika typer av marknadsföring, men vi kommer att fokusera på digital marknadsföring i den här guiden. Digital marknadsföring är processen där man använder internet och onlineplattformar för att nå ut till potentiella kunder.
Hur börjar man med marknadsföring?
Många gör det ofta svårare än det är när det kommer till marknadsföring. Man behöver inte ha stora budgetar idag för att lyckas bra med sin marknadsföring. Jag har nog inte spenderat mer än 100 000 kr på marknadsföring utav mitt egna företag och dess produkter och tjänster de senaste 8 åren som jag arbetat med det.
Det bästa som jag rekommenderar för dig som vill börja med att marknadsföra ditt företag är att komma igång med din synlighet på nätet.
- Kom på ditt företags namn och köp domänen för ditt varumärke
- Kolla så att domänen finns ledig och att varumärket är ledigt på sociala medier som Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, Snapchat, och liknande
- Registrera dig på de sociala plattformarna
- Registrera mailadressen för ditt varumärke
- Skaffa en logotyp för ditt varumärke
- Lägg upp din logotyp för ditt varumärke på sociala medieplattformarna
- Lägg upp ett första inlägg på sociala medieplattformarna där du introducerar dig och ditt företag
- Länka till din hemsida från sociala medieplattformarna
Dessa 8 steg är enkla att börja med för dig som vill komma igång med marknadsföring av ditt företag på nätet och etablera en position för ditt varumärke.
Vilka typer av marknadsföring finns det?
Det finns många olika typer av marknadsföring, men vi kommer att fokusera på digital marknadsföring i den här guiden. Här är några exempel på digital marknadsföring:
1. Sökmotoroptimering (SEO)
Svårighetsgrad: 3/5
SEO är en marknadsföringsstrategi där du optimerar din hemsida så att den rankar högre i sökresultatet på exempelvis Google, Bing, och YouTube. SEO är min favoritstrategi när det kommer till marknadsföring.
Anledningen till varför jag älskar SEO är enkel, det är gratis.
Låt säga att du är fotograf i en viss stad, och vill synas på “Fotograf Norrköping”. Då bör du ha dessa sökord specifierade på din hemsida i exempelvis titeln och rubrikerna för att sökmotorerna ska förstå att just din hemsida handlar om att du är en fotograf i Norrköping.
Många små företag missar just denna viktiga biten, eller har inte kunskapen om hur enkelt det är att applicera det och synas.
Med ett SEO-verktyg som exempelvis Ahrefs eller Semrush kan vi enkelt se hur många som söker på ett visst sökord på Google och därmed bilda oss en uppfattning om hur populärt det är.
Vi ponerar att det är 500 sökningar per månad på “Fotograf Norrköping” vilket betyder att din hemsida kan visas för 500 människor per månad och leda till kanske 5-10 jobb för dig som fotograf – varje månad!
Detta kan du uppnå helt gratis, men det är inte helt lätt att ta sig dit.
2. Marknadsföring i sociala medier
Svårighetsgrad: 1/5
Som namnet antyder är marknadsföring i sociala medier marknadsföring på sociala medier. De vanligaste plattformarna är Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, TikTok och Snapchat. Det kostar ingenting att skapa konton på dessa så därför blir din marknadsföring därmed helt gratis.
Det som är bra med marknadsföring på sociala medier är att det är mycket lätt att komma igång med och att du kan nå ut till många människor om du skapar bra content.
En nyckel till att lyckas med din marknadsföring på sociala medier är att skapa innehåll som är roligt, intressant, lärande, och engagerande i den mån att dina följare delar, gillar eller kommenterar på det. Lyckas du med detta så kommer du kunna lyckas mycket bra med din marknadsföring på sociala medier.
3. Pay-per-click-reklam (Google Adwords/PPC/SEM)
Svårighetsgrad: 4/5
PPC är en marknadsföringsstrategi där du betalar för varje klick på din annons. Den vanligaste plattformen för detta är Google Ads, men det finns andra som Bing Ads, Facebook Ads, Instagram Ads, TikTok Ads, Snapchat Adds, med flera.
PPC kan vara mycket effektivt om det görs på rätt sätt, men det kan också bli mycket dyrt om du inte vet vad du gör.
Det fina med PPC är att du kan rikta dig till mycket specifika målgrupper och få mycket högkvalitativ trafik till din hemsida. Det är dock extremt viktigt att hålla koll på din spendering när det kommer till marknadsföring via betalda annonser på sökmotorer och sociala medier. Din budget kan lätt gå åt väldigt snabbt utan att du får en enda försäljning om du inte vet vad du sysslar med.
Ta nästa steg för din marknadsföring
Det första steget är att ha en produkt eller tjänst som du vill marknadsföra. När du har det måste du bestämma vem som är din målgrupp.
När du har gjort det måste du skapa en marknadsföringsplan. Denna marknadsföringsplan bör innehålla dina mål, din budget och din strategi.
När du har allt detta på plats, då kan du börja applicera din marknadsföring på det du vill sälja.
Testa dig fram med de olika strategierna för att marknadsföra dig och känn efter vad som fungerar. Glöm inte bort att marknadsföra er offline också. Dvs prata med vänner, familj, andra på kontoret, våga visa att du finns.
Hej Marcus!
Du skriver så mycket positivt om att kunna tjäna pengar på sin hemsida, något som jag inte gör. Anledningen är att jag arbetar ideellt med hembygdsforskning och presenterar färdigt material utan krav på ersättning.
Har noll kunskap om den reklam du pratar om och är också rädd att det skulle kunna störa hemsidans seriösa innehåll. Vad tror du?
Min hemsida heter dellenportalen.se
Hej Åke! Mitt bästa tips är att testa. Börja med att lägga in exempelvis Adsense på din hemsida. Om du inte har mycket besökare kommer det förmodligen kosta mer än det smakar. Det är svårt att kunna tjäna pengar när man jobbar ideellt, så jag tror ditt bästa sätt vore att låta din publik få vara med och stötta ditt arbete i form av donationer eller liknande. Exempelvis kanske starta en Patreon eller Crowdfunda ihop något större projekt du vill arbeta med. Dvs engagera din målgrupp i ditt arbete. Låt din målgrupp och dina läsare få vara med i ditt arbete och hjälpa till att finansiera det med.
Hoppas det väckte någon tanke och att du börjar lyckas tjäna lite pengar på din hemsida. Lycka till! /Marcus