Swimmingpool som marknadsföring: 5 tips för att ta bra bilder

Sommarkampanjer är alltid en utmaning för marknadsförare. Vi vill locka vår målgrupps uppmärksamhet och sticka ut från mängden. En swimmingpool kan vara riktigt underskattat för att lyckas få bra bilder eller få en bra reach med din marknadsföring. Det räcker med att du känner en granne eller vän som har en pool.

Varför använda en swimmingpool?

När solen står högt och himmelen är blå kan du på ett enkelt sätt få fantastiska bilder som gör att dina produkter eller profilbilder står ut från mängden.

Vatten reflekterar ljus vilket gör att du inte behöver använda dyra studiolampor som går på batteri exempelvis. Är det en solig dag så har du ultimata förutsättningar för att få vackra bilder som kommer få dina följare att tappa hakan.

Använd swimmingpoolen som bakgrund för dina produkt eller profilbilder. Ta gärna en närbild på ditt objekt och använd swimmingpoolen som bakgrund. Helst med kort skärpedjup vilket gör att poolen blir suddig och skapar en unik look till din bild.

Marcus Lindblad
Vattenmelon vid en swimmingpool.
En enkel amatörbild som är helt oredigerad på en bit vattenmelon vid en pool. Tänk hur tråkig bilden hade varit utan swimmingpoolen i bakgrunden. Nu lyfts hela bilden med denna fantastiska blåa bakgrund och skapar en underbar kontrast i bilden.

Här är 5 tips hur du kan använda en swimmingpool effektivt för dina bilder till din marknadsföring:

  1. Ta närbilder och använd poolen som bakgrund för dina produktbilder eller profilbilder
    Den vanligtvis väldigt blåa swimmingpoolen fångar uppmärksamheten och skapar en känsla utav lyx och frihet. Det är ett smart sätt för att få en vanligtvis ganska tråkig bild att lyfta. Exempelvis om du ska fota en närbild på en klocka, en kökskniv, ett par solglasögon, eller annan produkt så kommer hela bilden lyfta av att ha en attraktiv bakgrund.
  2. Skapa en kontrast med poolen i bakgrunden
    Om produkten du fotograferar har en ljus färg, använd en pool med mörkt vatten som bakgrund för att skapa en dramatisk effekt. Du kan använda dig utav lakan som någon håller upp framför solens strålar ned i poolen för att dämpa ljuset om du upplever ljuset från swimmingpoolen för stark. Det bästa är om produkten är av en lite mörkare färg. Då kommer ljuset från poolen att reflekteras upp och ge ett underbart bakljus till din produktbild.
  3. Använd reflektionerna från poolen
    Utnyttja poolens vatten som en naturlig reflektor för att lägga till en unik dimension i bilden. Placera produkten eller dig själv nära poolens kant och låt reflektionen av det du vill framhäva speglas i vattnet. Detta skapar inte bara en intressant visuell effekt utan ger också en känsla av djup och rörelse i bilden.
  4. För profilbilder – använd kort skärpedjup
    Om du fotar profilbilder för ditt företag exempelvis så placera din personen som ska fotograferas en bit ifrån poolen och ha kameran nära personen. Detta skapar ett kort skärpedjup och poolen i bakgrunden blir suddig. Den starkt blåa poolen i bakgrunden kan få bilden att framstå som personen står framför ett kristallklart hav och gör att profilbilden kommer få en extra karaktär.
  5. Lek med perspektivet:
    Prova olika perspektiv och kameravinklar för att fånga poolen och produkten eller dig själv på ett unikt sätt. Testa att ta bilder från ovanifrån, under vattnet eller genom att använda en vidvinkelobjektiv för att fånga hela poolområdet. Genom att experimentera med perspektiv kan du skapa visuellt intressanta och engagerande bilder.

Behöver du köpa en pool så kan du kika in Svenska Poolfabriken!

Hoppas att du blivit inspirerad utav tipsen. Tänk på att det enda som stoppar dig är din kreativitet som du inte tar vara på. Så gå ut nu och börja ta bilder så kommer inspirationen och kreativiteten flöda. Lycka till! /Marcus

Lämna en kommentar